PAGA LA PENA ESTUDIAR ECONOMIA A L’ESO I AL BATXILLERAT

Als inicis del segle XXI som conscients de la importància de l’Economia. Sigui per una qüestió o per una altra, la interdependència que marca les nostres vides fa necessari tenir unes nocions bàsiques d’economia.

Deixo al lector o lectora que imagini totes aquelles qüestions econòmiques que afecten la seva vida diària. L’animo que pensi en l’emoció que li genera desconèixer el significat o la importància que aquests fets tenen en la seva quotidianitat. Per exemple, recordi la sensació en firmar aquell contracte de treball. I què em diu de quan li van dir que li pagarien segons el conveni col·lectiu. A qui li va demanar ajuda per desxifrar la nòmina. Com es va sentir amb la lletra petita de la targeta de crèdit. I amb la hipoteca o aquella vegada amb la revisió del contracte de lloguer segons la variació de l’IPC…

Per què és indiferent que ens pugin l’IVA, que ens incrementen l’IRPF, per què diuen que a tots ens afecten per igual les pujades d’impostos. Què més dona que la inversió pública en educació i en recerca sigui la que representa un dels percentatges més baixos del PIB a la UE. A qui li importa que reflexionem entorn a un sistema fiscal just i progressiu que persegueixi el frau, l’evasió i l’elusió fiscal de les grans empreses. Per què ens ha d’interessar la reforma laboral i la desocupació o l’impacte de les polítiques monetàries del BCE.

D’uns anys aquí, aquestes qüestions i algunes més, s’estudien i es discuteixen a les aules dels nostres instituts a les matèries d’economia de l’ESO i el batxillerat. És important que garantim que el nostre jovent tingui una mínima educació econòmica crítica que l’ajudi a desenvolupar la seva capacitat d’analitzar el món i li faciliti la presa de decisions en la seva vida, de forma conscient i responsable.

Els poders econòmics, els grans lobbys bancaris i empresarials, disposen dels recursos necessaris per persuadir-nos, modular i dirigir les nostres decisions econòmiques en funció dels seus interessos. Controlen els mitjans de comunicació i articulen polítiques de concentració de preus que ens dificulten l’accés als béns i serveis bàsics i necessaris en la quantitat i condicions que seria justa i adequada.

Les repercussions que aquest model de desenvolupament i creixement econòmic genera sobre el medi ambient i les condicions de vida del nostre planeta, requereix d’estudi, anàlisi i reflexió per part de la nostra joventut. Les desigualtats econòmiques i socials i l’impacte que el model econòmic genera sobre les dones, sobre les persones més desfavorides i sobre diferents territoris, exigeix ser conegut i debatut amb els i les nostres joves.

L’impacte de les cotitzacions socials sobre la nostra vida present i futura, així com sobre la recaptació de la seguretat social i el finançament de les pensions, és un tema que ha de ser tractat i discutit en les nostres aules de secundària.

El paper de les humanitats és imprescindible per construir un món més just i solidari, Però no hem d’oblidar que l’Economia pot i ha de ser l’eina de transformació social que millori en equitat i justícia les nostres vides, les nostres comunitats i la vida en aquest petit planeta blau.

Preguntem-vos, quina economia volem que s’aprengui als nostres instituts?

Pedro Gozalbo Moliner.
Professor de Economia

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *