Accions reivindicatives de l’eee i participació en entitats

  • NOUS CURRÍCULUMS D’FP i L’AREA DE FORMACIÓ I ORIENTACIÓ LABORAL (FOL)
    Des de l’Associació d’Ensenyants d’Economia i Empresa (eee) us presentem unes consideracions i propostes pel que fa a l’àrea de Formació i orientació laboral (FOL), els nous currículums d’FP a aplicar als centres educatius el curs vinent 2020-2021 i el manteniment de les hores del mòdul professional (MP) de FOL. Tals consideracions parteixen de l’experiència
  • Petición · Economía para los estudiantes del siglo XXI · Change.org
    Des de CEAPES (Confederación Estatal de Asociaciones de Profesorado de Economía en Secundaria) han iniciat una petició a Change.org. Podeu signar aquesta petició fent clic a aquest enllaç: Petición · Economía para los estudiantes del siglo XXI · Change.org Text de la petició (en castellà): En la sociedad del siglo XXI es necesaria una cultura
  • Nota de premsa de CEAPES arran de la nova reforma educativa
    La Confederación Estatal de Profesorado de Economía en Secundaria (CEAPES) ha fet la següent nota de premsa: NOTA DE PRENSA. CEAPES SE REÚNE CON LOS GRUPOS POLÍTICOS EN EL CONGRESO DE LOS DIPUTADOS PARA REIVINDICAR MEJORAS EN EL PROFESORADO La Confederación Estatal de Profesorado de Economía en Secundaria (CEAPES) que agrupa a los docentes de
  • PAGA LA PENA ESTUDIAR ECONOMIA A L’ESO I AL BATXILLERAT
    Als inicis del segle XXI som conscients de la importància de l’Economia. Sigui per una qüestió o per una altra, la interdependència que marca les nostres vides fa necessari tenir unes nocions bàsiques d’economia. Deixo al lector o lectora que imagini totes aquelles qüestions econòmiques que afecten la seva vida diària. L’animo que pensi en
  • Els professors d’Economia, en contra la nova llei educativa
    Llegiu l’article sencer a https://www.laopiniondemalaga.es/malaga/2020/03/02/profesores-economia-pie-guerra-nueva/1149976.html
  • Manifest de l’EEE pel menysteniment de FOL
    MANIFEST de l’Associació d’ensenyants d’economia i empresa (eee)  PEL MENYSTENIMENT DE L’ÀREA DE FOL EN LA MODIFICACIÓ CURRICULAR DE L’FP  Diem prou davant el nou revés que pateix la FOL  La nota de premsa del Departament d’Educació d’aquest març, en la que s’anunciava el disseny d’un curriculum únic per cada cicle formatiu i que en un

ACTIVITATS DE L’EEE L’ANY 2019

Durant el curs 2019-2020 s’han dut a terme les actuacions següents:

  • Organitzar les XI Jornades d’ensenyaments econòmics, administratius i comercials.  
  • Participar a la Jornada de professorat de secundària que organitza l’ICE UAB  a través del programa Argo.
  • Participar en els actes amb la PLEEC.
  • Mantenir el contacte amb CEAPES.
  • Impulsar la creació d’un grup de l’ICE de l’UAB d’economia.

ACTIVITATS DE L’EEE L’ANY 2018

Reunió amb el departament per tractar els temes següents:

  • Competències claus  i dimensions de les matèries d’economia de 3r i 4t d’ESO.
  • Recuperació del dictamen del 2004 
  • Reordenació del currículum d’aquestes matèries
  • Que al departamento hi hagi personal qualificat.
  • Places d’economia
  • Economia a 1r de batxillerat a tots els centres

A 3r d’ESO fer:

  • Iniciació a l’empresa
  • Iniciació a l’economia general
  • Orientació Laboral

ACTIVITATS DE L’EEE ANY 2016 i 2017

Durant els anys 2016 i 2017 l’associació ha fet les actuacions següents:

  • Les X Jornades d’Ensenyants d’Economia i Empresa del dia 15 d’abril de 2016 a la UAB.
  • Col·laboració amb la plataforma de denúncia de l’EFEC.
  • Assistència a les reunions de preparació del grup de treball sobre finances ètiques que organitza FETS.
  • Adhesió i participació amb la Plataforma per a una educació econòmica crítica (PLECC).
  • Nou número de la revista Sinergia.
  • Reforma i actualització de la pàgina web de l’associació.
  • Col·laboració i participació en la segona trobada de professorat d’economia de secundària i universitari a la UAB. 
  • Reempendre el contacte amb CEAPES.
  • En Pedro explica la presentació a Barcelona de Finance Watch, a la qual va assistir en nom d’aeee que forma part de la PLECC. També hi van anar moltes altres organitzacions: Fiare, Setem, Ecocrèdit, Attac, Fets, Justícia Global,…
  • Es proposa participar en una jornada europea per crear un lobby per veure com es poden ensenyar les finances des d’una economia més centrada en les persones. Hi ha representació de la societat civil. La Nina de FETS hi assistirà.
  • En Pedro proposa que en el plec de requisits per obtenir una subvenció hi hagi un apartat educatiu. Des de la PLECC es vol promoure que hi hagi un banc de recursos per al professorat de cada centre enlloc que vingui gent externa (professionals de la banca)
  • Es planteja la proposta de fer una jornada estatal per a una educació econòmica possible en el marc de l’economia social i solidària. Hi ha pressupost. Es pot fer juntament amb Fiare i Fets.
  • Decidim que la nostra jornada sigui en un àmbit universitari i públic, sense implicacions amb la banca privada (ètica o no) i sense promotors. Per tant decidim que la XI Jornada d’ensenyants d’economia i empresa no es farà amb la col·laboració de Fiare o Fets.
  • La Rosa Maria Villaró, que ha assistit a l’assemblea com a representant d’ANPROFOL (Associació Nacional de professors de FOL), ens comunica que a partir d’ara continuarà en Juanjo o ella mateixa com a representants de la seva associació a aeee, ja que en Martí que ho era anteriorment va deixar d’estar actiu a ANPROFOL.
  • A la tercera edició del Congrés de FOL que es va fer a Barcelona no va haver-hi massa comunicació entre les dues associacions i aeee en va quedar força al marge.
  • La Rosa Maria ens informa que van haver-hi 400 participants aproximadament, de 500 que se n’havien inscrit. Es va fer a CaixaForum el primer dia i els tallers de dissabte a l’Escola del Treball.
  • Ens passaran un article sobre el Congrés per a publicar-lo a la revista Sinergia.
  • ANPROFOL es planteja fer un canvi de cara al següent Congrés i fer-ho amb l’ICE de la UB enlloc del de la UAB.
  • Els proposem que aportin algun tema per a les jornades d’ensenyants d’economia i empresa del proper any que potser també es facin amb l’ICE de la UB enlloc del de la UAB.
  • La Rosa Maria ens comunica que ens enviarà un correu electrònic per reprendre la proposta ja plantejada fa un temps sobre l’opció que un soci d’ANPROFOL que vulgui associar-se a aeee ho pugui fer pagant 10 € més de la quota, i viceversa. Nosaltres en farem difusió entre els nostres socis. 
  • En Pedro proposa mantenir el contacte i participació amb CEAPES i l’Ana i el Pedro decideixen que aniran a la Jornada Estatal de CEAPES que es durà a terme a finals de gener.

ACTIVITATS DE L’EEE L’ANY 2014

DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT I MINISTERI D’EDUCACIÓ

Resum de la reunió

El passat dia 1 de desembre de 2014 va tenir lloc al Departament d’Ensenyament una reunió per tractar com quedarà l’àrea d’Economia amb l’aplicació de la LOMCE.

Per part de l’eee vam assistir-hi en Pedro Gozalbo, president de l’associació, i en Carles Batlle, vocal de l’associació i representant a CEAPES.

Per part del Departament, van assistir-hi Teresa Pijoan, Directora General d’ESO i Batxillerat, Jordi Sabater, Subdirector General d’Ordenació Curricular,  i Rosa Pros, professora membre de l’eee que actualment treballa a l’àrea d’ordenació curricular.

A l’eee vam presentar el document que podeu descarregar en aquest enllaç. En resum, les demandes que s’hi feien eren les següents:

1. A quart d’ESO, que s’apliqués la LOMCE i es creessin dues assignatures: Economia, pels estudiants que es dirigiran a batxillerat, i Iniciación a la Actividad Emprenedora y Empresarial pels estudiants que van a cicles.

2. A primer de batxillerat, que es mantingués l’Economia de l’Empresa I

3. A segon de batxillerat, que si no es podia mantenir l’Economia de l’Empresa I, de nou s’apliqués la LOMCE i s’oferís la matèria de Fundamentos de Administración y Gestión. També en aquest curs vam sol·licitar que es mantingués la matèria de l’Estada a l’Empresa.

En el document podeu veure com, d’acord a la LOMCE, totes aquestes peticions hi tenen cabuda.

Peticions aeee desembre 2014


Dades de la reunió:

1. ESO

La LOMCE preveu una revàlida pels estudiants que vagin a batxillerat, i una altra pels estudiants que vagin a cicles. Si no s’aprova alguna d’aquestes revàlides, els estudiants amb el títol de l’ESO quedaran en un llimb, ja que no es podran matricular als estudis postobligatoris. Encara no està clar com quedarà el tema de la Formació Professional Bàsica.

Per tant, la postura del Departament és preparar als estudiants per què el màxim nombre d’alumnes de 4t d’ESO puguin presentar-se a aquestes dues revàlides. Per fer això, han pres unes decisions.

A la LOMCE es fixen les matèries de modalitat que han de cursar els estudiants que es dirigeixen a batxillerat:

1. Física y Química
2. Biología y Geología
3. Economía
4. Latín.

També les que han de cursar els estudiants que es dirigeixen a cicles.

1. Ciencias aplicadas al mundo contemporáneo
2. Iniciación a la Actividad Económica y Empresarial
3. Tecnología

La decisió del departament és mantenir el doble itinerari per batxillerat i cicles pel que fa a les matèries d’opció troncals de ciències, tecnologia i humanitats. En aquest sentit, es mantindran Física y Química i Biología y Geología, i Ciencias aplicadas al mundo contemporáneo y Tecnología. També es  manté el Latín.

En canvi, s’ha decidit fusionar en una única matèria les dues matèries d’economia que preparen per cicles i batxillerat : es crearà una única matèria, Economia, que ha de permetre als estudiants preparar-se per les dues revàlides.

Segons ens van manifestar, la decisió respecte aquest tema ja està presa, i quedarà tal com us exposem.


2. Batxillerat

Encara no està clar com quedarà l’estructura del batxillerat, i en aquest sentit, no ens van poder informar, a diferència de l’ESO, com quedaran les matèries d’Economia. En tot cas, van manifestar que és molt difícil encabir la matèria d’Economia de l’Empresa I, i Estada a l’Empresa, a la franja de modalitat i d’optativitat que queda lliure.

Per altra banda, també ens van dir que en principi no es preveia crear la matèria de Fundamentos de Administración y Gestión



Conclusions de la reunió

Quan finalment es concreti l’aplicació de la LOMCE, i quan així sigui, ho publicarem a la nostra web, la situació de l’àrea d’Economia pot ser la següent:

1. No es complirà la LOMCE pel que fa a les matèries d’Economia:

– a quart d’ESO se’n preveuen dues, i se’n crearà només una

– a Batxillerat se’n preveuen tres, i se’n crearan només dues



2. Es possible que es deixin d’impartir dues matèries pròpies de Catalunya

– Economia de l’Empresa I a primer de batxillerat

– Estada a l’Empresa, a segon de batxillerat


A la reunió els membres del Departament, la Teresa Pijoan, el Jordi Sabaté, i la Rosa Pros, ens van explicar, i entenem totalment la seva postura, que des d’ordenació curricular s’ha de tenir una visió general, de benefici de l’alumnat, i que s’han d’encabir molts interessos, moltes matèries, moltes opcions, i l’encaix no sempre és fàcil ni evidentment pot satisfer a tothom. La seva decisió, per tant, es pren des d’un punt de vista global i mirant sempre el major interès global de tot l’alumnat.

Des de l’eee entenem i respectem aquesta visió i postura, i comprenem les dificultats per implementar la LOMCE. Però, des del nostre punt de vista com a professorat responsable de l’àrea d’Economia, lamentem que

– L’opció de fusionar matèries troncals de quart d’ESO per tal de donar més oportunitats als estudiants no es fa a l’àmbit científic, tecnològic ni humanístic. Únicament al social, amb les matèries de contingut econòmic.

– A Batxillerat es pot acabar amb un model d’èxit que ha estat l’objectiu i el model per a totes les comunitats de la resta d’Espanya, amb la desaparició de les dues matèries qe donaven un accent de qualitat als estudis d’Economia, que com sempre recordem, són l’opció majoritàriament escollida al batxillerat, i donen sortida a les carreres universitàries i cicles formatius amb més demana.



Quan tinguem informacio definitiva sobre la implementació de la LOMCE a Batxillerat, ho publicarem a la nostra web.






Davant l’entrevista realitzada al Departament d’Ensenyament, en què se’ns va informar de la intenció d’agrupar en una única matèria les dues matèries de contingut econòmic de quart d’ESO, es va decidir fer una consulta al Ministeri d’Educació, i aquí teniu la seva resposta:


———————————————————————————————————————————–



Estimado/a usuario/a:
En primer lugar comunicarle que hemos recibido su consulta y que la hemos incluido en nuestra base de datos con el número: 1451193

Sus consultas fueron reenviadas a la unidad correspondiente y nos informa:En relación a su petición, realizada vía correo electrónico a través de la Oficina de Atención al Ciudadano, con fecha 5 de diciembre de 2014, en la que solicita información sobre el tratamiento en la LOMCE a las materias de Economía e Iniciación a la Actividad Emprendedora en 4º de ESO, le informamos de que:

La ley Orgánica 8/2013 de 9 de diciembre, de Mejora de la Calidad Educativa, establece que los padres o tutores legales, o en su caso los alumnos, podrán escoger cursar el cuarto curso de Educación Secundaria Obligatoria por una de las dos siguientes opciones:

a) Opción de enseñanzas académicas para la iniciación al Bachillerato.

b) Opción de enseñanzas aplicadas para la iniciación a la Formación Profesional.

La materia de Economía de 4º de la ESO está incluida entre las asignaturas troncales de opción de la modalidad de Enseñanzas Académicas mientras que la materia Iniciación a la Actividad Emprendedora es una troncal de opción de la modalidad de Enseñanzas Aplicadas.

Ambas opciones de 4º de la ESO persiguen objetivos bien diferenciados por lo que el planteamiento de las materias que forman parte de su oferta educativa tiene un tratamiento también diferenciado en el currículo de esta etapa, sin que la norma prevea la posibilidad de agrupamiento alguno, fuera de los que se establecen, para el primer curso de la etapa de secundaria en el artículo 24.7.

Es posible consultar en la web del Ministerio el Proyecto de real decreto por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato, en el que se hacen evidentes las diferencias curriculares (contenidos, criterios de evaluación y estándares de aprendizaje evaluables).

Atentamente,



———————————————

Secretaría de la Subdirección General de Ordenación Académica

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte



En caso de necesitar más información sobre este asunto, puede efectuar una nueva consulta, a través de la página: www.mecd.gob.es

Esperamos que la información facilitada le haya resultado útil. Gracias por utilizar este servicio.

Oficina de Atención al Ciudadano.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.



————————————————————————————————————————————-


En les dades que es donen sobre l’aplicació de la LOMCE al promi Ministeri, s’ha publicat un power point informatiu sobre calendaris i implementació. Podeu consultar-lo aquí: Implantacio LOMCE.

A la pàgina 43 indica les matèries troncals a 4t d’ESO, on s’inclouen Economia i Iniciación a la actividad Emprendedora y Empresarial , i tal com ens indica el Ministerio, no es preveu que es pugui fer un agrupament entre elles.

Quedem a l’espera de la concreció dels itineraris de 4t d’ESO que es faran des del Departament, reiterant la nostra voluntat i disponibilitat i cooperar en el desenvolupament de la LOMCE.


ACTIVITATS EEE ANY 2013

Reunió amb el MEC

El passat dimecres dia 6 de març va celebrar-se al MEC una entrevista amb els membres de l’eee, en Joan Solsona i la Rosa Villaró, per tractar el tema de la convalidació dels mòduls de FOL i EIE per alumnes que cursin els cicles formatius de grau superior.

Aquesta convalidació significa que una part de l’alumnat de cicles de grau superior no tingui accés a Orientació Professional ni a Emprenedoria, en uns moments en què calen totes les eines per a la recerca d’ocupació.

Des del MEC es van mostrar receptius a fer alguna rpoposta, però un cop la LOE ha fet tota la seva implantació, els canvis que s’hi hagin de fer representen molts problemes jurídics. De totes formes, van manifestar que estaven oberts en què en un proper canvi normatiu es poguessin redefinir aquests dos mòduls (FOL i EIE). Van demanar alguna proposta en aquest sentit, deixant la porta oberta a debatre aquest tema en futures ocasions.

En resum, l’entrevista va ser positiva per tal de donar a conèixer l’associació i per obrir portes a futurs canvis que puguin arreglar aquesta situació que es donarà en els propers cursos.


Agraïm a en Joan Solsona, membre de l’eee, que ens hagi fet arribar la crònica d’aquesta entrevista, i l’animem a seguir endavant en aquesta demanda per tot l’alumnat de cicles de grau superior.


De la web de CEAPES, reproduïm el resultat de les entrevistes mantingudes durant la negociació de la LOMCE

Como ya sabemos todo,la LOMCE ha sufrido modificaciones de gran calado en su fase de tramitación; concretamente con las enmiendas 742 y 743 del grupo popular en el Congreso de losDiputados. Estas enmiendas, ya incorporadas al texto, traen dos consecuencias: fusionan los bachilleratos de Humanidades y Ciencias Sociales en uno sólo, y lo que es más grave, ponen las asignaturas de Latín I y II obligatorias en primero y segundo independientemente de que los alumnos sean de Humanidades o de Ciencias Sociales. Estasituación creemos que es muy perjudicial para elalumnado cuyos intereses se dirigen hacia la rama de Ciencias Sociales y para nuestro colectivo en particular.
Ante esta situación  CEAPES, elaboró una carta de protesta que envió a los diputados del Congreso, a los Senadores y a todos los medios de comunicación de ámbito nacional y contactó con el Comité español de Matemáticas (CEMat) para unificar nuestras acciones.

Todo esto se concretó en una reunión el pasado 7 de octubre en el Congreso de los Diputados con María Jesús Moro Alcarza, miembro de la comisión de educación del PP y ponente de la LOMCE en el proceso de presentación de las enmiendas. A esta reunión asistieron dos miembros de la CEMat, Amelia Pérez Zabaleta como representante de la CONFEDE, Juan Carlos de Margarida como presidente del REDI (antigua OEE, Colegio de Economistas) y por parte de CEAPES, Silvia Martínez, Andrés Nieto y José Carlos Garrido.
La reunión transcurrió en un clima muy abierto y cordial y los que estábamos allí salimos moderadamente optimistas. Lo principal es que,desde el Grupo Popular en el Congreso, están de acuerdo con que la situación creada con las enmiendas no es aceptable; entienden que el Latín no debe ser materia obligatoria para un alumno que vaya a cursar estudios como ADE o Economía entre otros. Esta situación se ha generado por disfunciones y problemas de comunicación entre el Ministerio de Educación (MEC) y el Grupo Popular pero existe voluntad política de solucionarla introduciendo una enmienda en su tramitación en el Senado. Sin embargo no nos pueden garantizar el éxito de las negociaciones y nos recomiendansolicitar una reunión en el Ministerio de Educación al más alto nivel.
Afortunadamente y gracias a las gestiones de la CEMat, el martes 15 de octubre nos va a recibir en el MEC la Secretaria de Estado de Educación, Montserrat Gomendio Kindelan, para escuchar nuestras reivindicaciones.

Octubre
Novembre
·
El Martes 15 de octubre tuvo la reunión en el Ministerio de Educación y Cultura (MEC). A la misma acudieron Raquel Mallavibarrena como presidenta de la comisión de educación de la Serapio García como presidente de la Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas (FESPM ), Ana María López García como presidenta de la Conferencia Española de Decanos de Economía y Empresa (CONFEDE ) y José Carlos Garrido representando a CEAPES. Por parte del Ministerio de Educación asistieron Tomás Fraile, Jefe de Gabinete de la Secretaria de Estado de Educación; Alfonso González Hermoso de Mendoza, Director General de Evaluación y Cooperación Territorial; Mª José Fabre,Subdirectora General de Ordenación Educativa yun técnico encargado del diseño de la LOMCE. El MEC le concedió importancia a esta reunión ya que por encima de estos cargos sólo está la Secretaria de Estado, que excuso su presencia por estar en un acto de la casa real, y el Ministro Wert.

Desde el Ministerio se limitaron a escuchar nuestras quejas y nuestras propuestas aduciendo que su labor en el desarrollo de la LOMCE ya había concluido y que ahora era responsabilidad de los diputados y senadores. Se comprometían a transmitir todo lo dicho en la reunión pero en ningún momento se posicionaron sobre la conveniencia o no de poner dos años de Latín obligatorio a todos los alumnos de Humanidades y Ciencias Sociales. En este sentido la reunióntranscurrió en un ambiente cordial pero resultó muydecepcionante. También aprovechamos paraentregarles un “pdf” con los nuevos currículos de las asignaturas de la ESO que, como sabéis, hemos estado desarrollando todas las asociaciones desde hace unos meses. Las acogieron con sorpresa y agradecimiento pero nos advirtieron que pretenden dar un giro en la concepción de los currículos y queno estaban seguros si nuestro trabajo entraría en esos nuevos estándares.

Terminada la reunión, decidimos aprovechar que estábamos muy cerca del Congreso de los Diputados para volver a entrevistarnos con Mª Jesús Moro Almaraz pese a que no teníamos cita previa. Afortunadamente nos recibió muy amablemente e incidió en todo lo que nos había dicho en la reunión anterior. Quedó clara ladiferencia de criterios entre el grupo popular en el Congreso y el MEC y nos aseguró que desde su grupo defenderían nuestra postura a través de una enmienda que iban a elaborar. En esta enmienda se mantendría un sólo Bachillerato pero el alumno elige entre Matemáticas aplicadas o Latín como asignatura principal y después dos asignaturas de un grupo entre las que está Economía. Es una situación muy parecida a la que había antes de las enmiendas y coincide con una de las dos propuestas que CEAPES había presentado al MEC. También nos promete facilitarnos una reunión con el portavoz de educación en el Senado, Luis Peral GUerra, aunque nos señala que el grupo popular en el Congreso y Senado están en perfecta sintonía.

Dos días más tarde, Raquel Mallavibarrena habló por teléfono con Luis Peral y éste le dijo que la reunión no era necesaria ya que desde el Senado estaban elaborando la enmienda y preparando su tramitación. La semana que viene Luis Peral presentará esta enmienda y otras al MEC para su consideración y el viernes 25 se votarán en el Senado. Todo dependerá por tanto de esa reunión con el MEC.

Desde CEAPES agradecemos sinceramente la invitación de la CEMat para poder asistir a éstas reuniones y poder expresar nuestra disconformidad con las enmiendas; deseamos que esta colaboración se mantenga y consolide en el futuro. De igual forma agradecemos el apoyo de la CONFEDE y del REDI a la hora de defender nuestras posiciones.

·
Petición en “change.org”A LOS GRUPOS PARLAMENTARIOS EN EL SENADO: PIDE AL SENADO QUE MODIFIQUE LA LOMCE PARA MEJORAR LA FORMACIÓN MATEMÁTICA DE LOS FUTUROS PROFESIONALES DE LAS CIENCIAS SOCIALES

http://www.change.org/petitions/a-los-grupos-parlamentarios-en-el-senado-pide-al-senado-que-modifique-la-lomce-para-mejorar-la-formacion-matematica-de-los-futuros-profesionales-de-las-ciencias-sociales/

Os pedimos vuestra colaboración para apoyar esta petición y difundirla. La rapidez es clave. El martes se reúne la Comisión del Senado para el último estudio de las ponencias y el 20 o 21 se vota en el pleno. Todo lo que no se consiga en este plazo es ya irreversible, ya no queda margen de maniobra ninguno.

·
Lunes 11 de noviembre – Rueda de prensa conjunta CEAPES, CEMat, Conferencia de Decanos de Economía y Matemáticas, REDI, FESPM, CDM, RSME, SCM, SEIO, SEIEM y SEMA

Las  sociedades científicas y de economía, las asociaciones de profesores así como las Conferencias de Decanos de Matemáticas y de Económicas abajo firmantes invitan a una rueda de prensa sobre el tema:

“Las Matemáticas en el Bachillerato de Ciencias Sociales y Humanidades según la LOMCE: un paso atrás inexplicable que dificulta la formación matemática de los futuros profesionales”
Dia: 11 de noviembre de 2013Hora: 11:30 de la mañanaLugar: Biblioteca Histórica de la UCM “Marqués de Valdecilla”, C/ Noviciado, 3.  Metro: San Bernardo

Intervendrán:
– Raquel Mallavibarrena Martínez de Castro, presidenta de la Comisión de Educación del Comité Español de Matemáticas (CEMat).
– Carles Batle García, de la Associació d’Ensenyants d’Economia i Empresa, y de la Confederación Estatal de Asociaciones de profesores de Economía en Secundaria, CEAPES.
– Juan Carlos de Margarida Sanz, Registro de economistas docentes e investigadores, REDI

Comunicado conjunto

La importancia de la formación matemática en el Bachillerato de los estudiantes que irán después a titulaciones universitarias del ámbito de las Ciencias Sociales, especialmente las de Economía y Empresa y también otras de gran importancia como Magisterio.

El texto de la LOMCE que se presentó en el Congreso de los Diputados iba en línea con este planteamiento al proponer una única modalidad de Bachillerato de Ciencias Sociales y Humanidades en el que las Matemáticas eran una asignatura troncal. La tramitación en el Congreso de los Diputados incluyó unas enmiendas (las 741, 742, 743) presentadas por el Grupo Parlamentario Popular con importantes consecuencias:

1.        Se unifican las modalidades de Bachillerato de Humanidades y Ciencias Sociales.
2.        El Latín I y Latín II, troncales en el Bachillerato de Humanidades aparecen ahora como troncales para todos los estudiantes de esa nueva modalidad de Bachillerato.
3.        Las Matemáticas aplicadas a las Ciencias Sociales, ahora materia troncal en el Bachillerato de Ciencias Sociales, con la nueva norma, queda como materia optativa integrada en un grupo del que los estudiantes tienen que elegir al menos dos.


Al tener conocimiento de estos cambios y de que la ley estaba en el Senado para su revisión en dicha cámara, tuvimos varios encuentros con diputados y senadores del Grupo Parlamentario Popular y también con responsables educativos del Ministerio de Educación para transmitirles nuestra preocupación y nuestra propuesta que se expone a continuación:


1.        Por su carácter formativo e instrumental, y su presencia cada vez mayor en ámbitos profesionales, las matemáticas tienen importancia capital en la preparación que el Bachillerato ofrece a los estudiantes que van a estudiar posteriormente las titulaciones citadas. Por ellos pedimos que se vuelva al borrador que salió aprobado en el Consejo de Ministros en el mes de mayo, a nuestro juicio más acorde con este planteamiento.
2.        Si por otros motivos se prefiere unificar los Bachilleratos de Humanidades y Ciencias Sociales, esta unificación debe respetar los criterios que guiaban a los bachilleratos antes separados y que se quieren unir y por tanto pedimos que a los alumnos de este nuevo Bachillerato se les dé la posibilidad de elegir, en una doble vía dentro de las materias troncales, entre Latín y Matemáticas aplicadas a las Ciencias Sociales, de este modo los estudiantes se prepararán mejor para las titulaciones a las que van a ir después pues cursarán las materias más indicadas para ello.


Nuestras conversaciones con distintos parlamentarios del Grupo Popular nos hicieron albergar esperanzas de que en el Senado se iba a introducir una enmienda en la línea del punto 2 anterior, y esto no se ha producido, solamente se ha presentado una enmienda por parte del grupo mixto (Foro Asturias), la cual recoge nuestra propuesta. Por otra parte, nunca se nos dio una razón clara de por qué se habían introducido los cambios en la tramitación en el Congreso. El plazo de enmiendas en el  Senado terminó el 31 de octubre y no hay ninguna enmienda del Grupo Popular sobre el tema.  Con este comunicado queremos insistir, y finalizamos así con este párrafo en mayúsculas:


PEDIMOS AL GRUPO POPULAR EN EL SENADO QUE BUSQUE LA FORMA LEGAL PARA QUE ANTES DE LA VOTACIÓN EN EL PLENO DEL 20 DE NOVIEMBRE PUEDA APROBARSE UNA ENMIENDA QUE GARANTICE EL PUNTO 1 O EL PUNTO 2 DE NUESTRA PROPUESTA

Firmantes del comunicado por orden alfabético:
·        Confederación Estatal de Asociaciones de Profesores de Economía en Secundaria, CEAPES

·        Conferencia de Decanos de Economía y Empresa, CONFEDE

·        Conferencia de Decanos y Directores de Matemáticas, CDM

·        Federación Española de Sociedades de Profesores de Matemáticas, FESPM

·        Real Sociedad Matemática Española, RSME

·        Registro de Economistas Docentes e Investigadores, REDI

·        Societat Catalana des Matemàtiques, SCM

·        Sociedad Española de Estadística e Investigación Operativa, SEIO

·        Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM

·        Sociedad Española de Matemática Aplicada, SEMA

Desde CEAPES subscribimos el comunicado basándonos en las siguientes razones:
 1ª) En el comunicado no se defiende exclusivamente la obligatoriedad de las matemáticas en detrimento del Latín, sino que establece una igualdad de rango entre las dos. Y como tantas veces hemos expresado desde CEAPES entendemos que ambas materias han de estar en la misma línea.

2ª) Actualmente y siendo prácticos, la propuesta en la que se establezcan como troncales Latín/Matemáticas está en la línea de lo que proponen los de Estudios Clásicos ,CEMAT, y CEAPES, también responde a la demanda por parte de la CONFEDE de reforzar los conocimientos de los alumnos en matemáticas en esta modalidad de bachillerato. Han sido muchas las ocasiones en que los Decanos han manifestado su preocupación por esta deficiencia. Preocupación que desde CEAPES siempre hemos compartido.


3ª) No se trata de enfrentamientos con los compañeros de Estudios Clásicos en el sentido que aún admitiendo la unificación de las dos modalidades en una, solo se pide que no se obligue a los estudiantes a todo sino a materias que sean imprescindibles y acordes con su formación posterior en el campo de las Humanidades y de las Ciencias Sociales.


Congrés de l’ACCID

Com ja és tradicional, l’Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció, ACCID, organitza el Congrés Català d’aquestes matèries que enguany serà el cinquè.

L’ACCID convida a l’eee a participar en l’organització de les jornades, i a realitzar a una sessió de treball.

En aquesta cinquena edició, que tindrà lloc els dies 6 i 7 de juny de 2013 a la Universitat Internacional de Catalunya, les conferències previstes i les sessions de treball simultànies es centraran en els temes més actuals i importants de la nostra professió. L’ACCID procura, com sempre, avançar-se als fets que es preveuen.

Podeu consultar el programa de les jornades al següent enllaç

http://www.accid.org/congres/CATALA/presentacio.html


Gràcies a l’Elena Carbonell, sòcia de l’eee i enllaç amb l’ACCID, per fer-nos arribar aquesta informació
Els propers dies 26 i 27 d’abril es celebraran al Casinet d’Hostafrancs de Barcelona unes jonades sobre unitat ciutadana i el poder financer. Entre d’altres, hi participaran Arcadi Oliveras i Ada Colau a la sessió inauural.

Podeu consultar el pdf de les jornades clicant al següent link: Jornades DesBanka

Gràcies a l’Elena Carbonell, sòcia de l’eee, per fer-nos arribar la informació d’aquestes jornades.


ANY 2012

Crida a l’enviament de comunicacions per a la II Jornada ACCID

El proper 1 de juny se celebrarà la II Jornada ACCID a la Facultat d’Economia i Empresa Universitat Rovira i Virgili (Campus Reus).L’Agrupació de Professors de Comptabilitat i Direcció (APC) té previst organitzar una sessió simultània on es presentaran les comunicacions rebudes i acceptades. Els investigadors de l’àmbit de la comptabilitat i el control poden enviar les seves comunicacions a toni.olivan@accid.org fins el 15 d’abril. Els autors de les comunicacions acceptades rebran un certificat acreditatiu. Per a més informació: www.accid.org/jornada


Premi al millor cas pràctic

L’Agrupació  Catalana de Professors de Comptabilitat ha creat la primera convocatòria del Casos Pràctics de comptabilitat. El premi te una dotació  econòmica de 600 euros. En el següent enllaç trobareu informació sobre les bases del premi i un cas pràctic de mostra escrit pel professor Oriol Amat. http://www.accid.org/professors.php?id=&sec=4



Premi a la millor tesi doctoral

Oberta la IX convocatòria del premi a la millor tesi doctoral. Es poden enviar les tesis relacionades amb la comptabilitat i la direcció d’empreses defensades  en el darrer any econòmic (2010-2011) . Podeu consultar les bases d’aquest premi aquí.


Gràcies a l’Elena Carbonell, sòcia de l’eee, per fer-nos arribar aquestes notícies sobre l’ACCID.
Març
El proper 23 de març de 2012 es celebrarà la “IV Trobada de Professorat de Formació i Orientació Laboral “, a l’Hospital Sant Pau (casa convalescència),
a Barcelona, organitzat per l’ICE-UAB.

Podeu consultar el programa d’aquesta trobada al següent enllaç:

http://ice2.uab.cat/IV_FOL/index.php

Gràcies a en Joan Solsona, membre de l’eee, per fer-nos arribar aquesta informació.
Juny
L’Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció (ACCID) i la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la Universitat Rovira i Virgili (FCEE) de Reus estem organitzant la II Jornada de Comptabilitat i Direcció. Se celebrarà el 1 de juny de 2012 a la FCEE URV de Reus. Tindrà una durada d’un matí i s’hi realitzaran 2 conferències plenàries i 10 tallers sobre temes d’actualitat i d’interès per als professionals de la comptabilitat i la direcció d’empreses.

En aquesta nova edició participaran membres tan representatius com: Josep Poblet, President de la Diputació de Tarragona; Carles Pellicer, alcalde de l’Ajuntament de Reus; Antoni Pont, President d’honor de Borges; Josep Graset, President de la Federació Empresarial d’Hoteleria i Turisme de Tarragona, entre altres.

Els socis d’ ACCID gaudiran d’una quota reduïda en l’ inscripció de la Jornada. A més a més, l’ ACCID facilitarà un servei d’autobús des de Barcelona per l’anada i la tornada.

Podeu obtenir més informació i accedir a la inscripció a través del següent link:

II Jornada ACCID

Gràcies a en Joan Solsona, membre de l’eee, per fer-nos arribar aquesta informació.

Els propers dies 27 i 28 d’octubre es celebra a Barcelona la Fira de l’Economia Solidària, al recinte Fabra i Coats.

Podeu consultar més informació al respecte clicant als següents links:

http://www.firaesc.org/

http://www.xes.cat/

Gràcies a l’Elena Carbonell, sòcia de l’eee, per fer-nos arribar la informació d’aquesta activitat.
·

L’Elena Carbonell, sòcia de l’eee, ens fa arribar la informació del Decret on es troba el currículum de la matèria d’emprenedoria de 3r d’ESO, i les orientacions que s’han donat des del Departament pel desplegament d’aquest curriculum.

1. Decret 51/2012, on es troba el currículum:
http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/970da80f-16cc-48a2-b2a5-712d07306fe4/Decret%2051_2012.pdf

2. Orientacions per el desplegament del currículum
http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/04fb2897-65ff-47a3-bae6-ec1c11d6e4ee/emprenedoria_orientacions.pdf

Agraïm a l’Elena Carbonell que ens hagi fet arribar aquesta informació.
Setembre
·
Avantprojecte de la LOCME: Ley Orgánica de Calidad y Mejora Educativa. Podeu consultar-la al següent enllaç: LOCME

En destaquem la no aparició de la matèria d’economia a ESO, únicament una matèria d’Iniciació Laboral a un itinerari de 4t d’ESO, i la conversió de l’Economia de matèria de modalitat a matèria optativa a batxillerat.

Anirem publicant totes les esmenes i comentaris que des de l’eee i des de CEAPES es van fent al respecte.